21 May 2010

Toys Or Books?


Aku rasa macam aku ni bermasalah bila berhadapan dengan perkara yang melibatkan education and games/toys untuk Aqid. Anak baru sorang, belum ada pengalaman lagi. Tapi yang pasti, bila aku belikan mainan untuk Aqid, aku tak akan bawak dia sekali. Aku mesti pergi sorang-sorang. Bila aku pilih mainan tu mestilah aku belek-belek function dia and etc. Paling tidak dalam setengah jam untuk satu jenis mainan, thats why la aku tak bawak Aqid.

Contohnya macam bulan lepas, aku pegi Topicana Mall yang baru tu untuk beli mainan untuk Aqid. Punyalah besar Toys R Us kat situ and aku end up dengan membeli die cast figure Chuggington 2 ketul. Aku nak mainan tu jadi mainan yang memberi manfaat dan pengajaran serta pembelajaran. Aku tak nak sekadar mainan sahaja. It's not about being too calculative, tapi if i didnt start practising benda-benda macam ni, aku akan end up membeli mainan yang lebih kepada mengikut nafsu je.

Tadi lepas balik meeting kat Shah Alam aku singgah kat SACC Mall. Niat aku sebenarnya nak retail theraphy tapi dah menyimpang ke MPH pulak. Bagusla jugak. Setengah jam aku kat situ, hasilnya aku telah membeli buku mini Ladybird. RM9.90 sekeping, tu yang beli dua tu.

Too many books and toys in the market now, its up to us to choose. But the thing is how to choose between books and toys? Which one is better? Apa pendapat korang?

7 comments:

uncle said...

dua-dua main peranan penting dalam tumbesaran bebudak...mainan boleh merangsang daya interaktif dan kalau membuku boleh menguat fungsi daya ingatan..err menurut pemahaman uncle lah

shaza said...

mainan boleh menguji kreativiti diaorang. senang citer beli la mainan yang boleh meransang minda untuk berfikir cam lego ke atau mainan yang tekan2 ade bunyi abc atau 123.. so sambil main tu boleh la aqid belajar..

p/s- aku pun agak choosy dalam beli mainan ni.. selalu aku beli mainan yang tahan lasak sebab anak2 aku ni ganas..

Siti said...

bagus klu tak bwk anak sekali bila gi beli mainan.nanti dia tak pandai mintak2..siti pun amalkan gitu tuk anak2 siti.

Nieza Ishak said...

akak mmg jarang beli menan + buku dah melambak2 masa suffiya dulu. semua adoooooooooo ....

yana said...

syida..
i vote for books!
u can buy toys..but u shud overweight for books more often..

adam-arissa said...

sy suka bw anak ke kedai buku...n cuba elak dr mana2 kedai yg jual mainan...sbbnya...dah 3thn dah skrg...tp mainannya...berlambak2...so biar la dia blaja lak mulai skrg...

adam-arissa said...
This comment has been removed by the author.