28 June 2010

Siapa Cik Banding???

Aku rasa selama aku berblogging ni, aku tak pernah nak share dengan korang apa-apa resipi masakan kan? N3 pasal aku pergi makan kat restoren memang melambak. Makan kat restoren kan senang, tak payah nak fikir nak beli rencah ape untuk lauk. Ko tunjuk je ape ko nak makan pastu tunggu beberapa minit, dah sampai. Very easy one, i like! Hehehe....

Korang kenal dengan Cik Banding tak? Ni kawan baru akak gorjes. Baru kenal masa pameran Ekspo Barangan Malaysia kat PWTC 2 minggu lepas. Rupa paras dia kemas je. Sejuk mata memandang? Of course la. Kawan akak gorjes mesti gorjes macam aku jugak. Dia lebih mengiurkan berbanding Rozita Che Wan tau. Jom tengok Cik Banding......


Cik Banding ni orang Felda. Tapi bukan Felda yang nun kat ulu sana, tapi yang dekat dengan nursery Aqid kat Jalan Maktab,KL. Kira macam tak susah sangat la kalau nak jumpa dia. Cik Banding takde suka MSG, pengawet dan pewarna tiruan. Ai pun tak suka tu semua.

Cara memasak:
1. Masak 3 cawan air (600 ml) bersama 1 paket perencah kerutuk Cik Banding dan sekeping asam gelugor.
2. Masuk 400g daging lembu/kambing/ayam (ikut suka korang la) dan masak sehingga empuk.
3. Tambah 1 cawan air dan 2 cawan santan kelapa (kalau nak sihat, guna susu cair). Masak sehingga pekat.
4. Tambah garam dan gula secukup rasa.


Inilah hasil kerja tangan adik aku sebab dia yang masak. Aku amik gamba sebab nak buat n3 je. Ahahaha....


Nak lagi sedap? Kita makan dengan nasi briyani yang mak aku buat. Yummmeeeh!

22 comments:

Nieza Ishak said...

cehhhhhhhhhh .. ingatkan syida yang masak .. baru nak puji ... muahahahaha.

kak long said...

kalau syida masak...
rugi tauke restoran...he3

shaza said...

nasi beryani yang mak ko masak tu nampak sungguh mengiurkan sekali..

chugie said...

huhuh.. adik yg masak ke? ingtkn akak die yg masak.. mesti lebih sedap kalak akaknye yg masak tau!

sedap ke cik banding punye product ni?

Huda said...

nampak sodap nih..if kak syida yg masak agaknye sodap ke x ek?:P bape ringgit ni kak gojes?

Izan Ishak said...

hi syida..
pagi2 sudah tunjuk cik banding ngan nasi beriyani pulak... aduuuhhh, perut izan terus laparrr~

SyidaMislan said...

Kak Nieza,
kita bole je ckp kita yg masak.tp nanti jadi statement yg xjujur kan?

SyidaMislan said...

Kak Long,
kalau kita yg masak, konfem retoren tu tutup teros...hahahaa

SyidaMislan said...

Shaza,
nasi bryani tu pakai perencah instant je.sdap!

Mama Hanim said...

wow..menu yg best tu.. terliur dh ni..hehe..

SyidaMislan said...

Chugie,
kalau akak yg masak, memang rupa akan lebih huduh daripada tu..hihihi

SyidaMislan said...

Huda,
memang sedap banget. tapi tak ingat bape hengget la, sori ye.

SyidaMislan said...

Izan,
hehehe....jgn la begitu.nti tengahari pegi makan yg sedap2 ye..

SyidaMislan said...

Mama Hanim,
beli la cik banding.confirmed sedap!promote nampak..hehehe

Papakeechee said...

cik puan gorjes, mengapakah selalu sgt letak gambo makanan bile saya tgh posa ... huhuhu ... nampak sedap tak terhingga ok!!! huhu ...

SyidaMislan said...

papakeechee,
i didnt know yg u puasa.hehehe.i pun nak puasa jgk, tp tak jadi sbb tak sahur =)

A D I A said...

motif jadi tukang amik gambar je tapi orang lain gigih masak? ni perangai i ni!

oh cik banding, i will surely need u later..

SyidaMislan said...

Adia,
oh!we hv lots of thing in common ek? r we siblings?hehehe

Ena said...

adoi la.. lama dah tak makan nasi camtu.. teringin pulak tekak nie..

SyidaMislan said...

ena,
beli perencah instant je.senang sgt!

10 said...

amboi kak gorjes... sakan amik gambar ja ka? len kali masukkan sekali gambar org yg masak tu... cian depa masak penat2... wakakaka... em,,, sedapnya... suap ckit...

SyidaMislan said...

10,
diorang tu comot. hahahaha...selamba je aku ckp adik aku comot.