01 December 2010

Go Organic!

Are you a health conscious? Me? So-so je. Sejak duduk dengan mak, aku/kami dah berubah menjadi sedikit health conscious. Why? Its all thanks to my beloved mom. Ya, dia sedikit health conscious. Masa mula-mula dulu asben tak bape bole nak makan lauk yang mak masak sebab tak sama macam mak dia masak. Yela, itu kan mak den of course le tak sama macam mak dia. Dari segi fizikal pun dah lain, inikan pulak masakan. Tapi lama-lama asben dah ok dengan cara pemakanan kami yang sihat ni dan dia pun dah mencapai berat badan ideal, tiada perut boroi yea kawan-kawan. Fyi, mak masak tak guna pak aji pun, tapi still sedap.

Lama-kelamaan aku tengok level of health conscious mak aku semakin meningkat. Bagus jugak la sebab sebagai preventive measures kan? Kalau dah sakit nanti sape yang susah? Mak aku jugak. Hihihi. Minggu lepas mak order ayam organik. Inginku highlight perkataan ORDER disini, aku tak tau ayam ni kene order. Tak bole beli ayam kat pasar biasa ke mak? Dia pun melambai 2 jari ke kiri, ke kanan dan ke kiri semula (sila gunakan imaginasi anda).

Disini aku nak share dengan korang satu-satunya speciality aku dalam bidang masakan ni yang bertajuk Organic Spaghetti Bolognese. Ini je yang aku pandai masak. Ni lagi senang dari ayam masak lemak okay. Cara menyediakan masakan ni senang je, sama macam spageti bolognese yang korang selalu masak tu tapi SEMUA bahan-bahan mestilah ditukar menjadi organik. Dari pasta, tomato puree, capsicum dan semua yang lain la. Kalau pegi Jusco atau yang sewaktu dengannya, sila ke Organic Section. Sehingga ke hari ni aku masih tak jumpa bawang putih dan daging yang organik lagi. So dua item ni excluded la yea.

Inilah hasil air tanganku, Organic Spaghetti Bolognese.

Rasa dia sama je dengan yang biasa tapi effect long term ke atas badan kita itu yang perlu diambil kira. Ada tak minyak jagung atau canola yang organik? Kat giant tak de jual, so aku beli yang biasa je. Atleast dah bertukar daripada minyak yang keruh kepada yang lebih sihat.

So, korang dah bertukar cara pemakanan atau masakan ke belum?

Soalan kepada Puan Dr Singa : Adakah makanan organic ni betul-betul bagus untuk kesihatan?

Entry panjang lebar tentang makanan organik, pastu aku bole tanya balik organik ni bagus ke tak? Ada ke patut? =P

15 comments:

Unknown said...

ada yg kata organic ni bagus kan kak..sbbnye xde chemical sumela..tp huda jarang makan organic..hehecam sedap je spageti tu, nk sikit..

en_me said...

sodappnyerr makk..

~ana~ said...

saya br je bertukar dr pakai minyak masak biasa ke minyak jagung. tu pun my husband tanya, nak beras herba ponni x?cpt2 saya kata xnak sbb dulu kat rumah saya kat kg, mak pakai beras tu..kejap je mkn terus rs lapar balik..hah3x..

Dr K said...

Yang betul2 organic sebenarnya ialah kita bela ayam sendiri, dan tanam sayuran sendiri. Hihihi...
Saya sedikit sceptic dgn tahap originality organic tu, sebab byk kes dimana bahan yg di claimed organic(dan dijual mahal), sebenarnya bukanlah 100% organic.

Nieza Ishak said...

haku kadang2 mmg pakai vege organic ... tp tue la kdg2 tawakal jerk betul2 organic atau tak ...

Izan Ishak said...

bagus tu syida kalau sume guna organic produk... izan pun masih blm ke tahap itu...

MiaSaidin said...

lagi kurus keding la ye.. hahha

Dr Singa said...

orgasmic aku tau....
.
.
.
wakakakaaaaaaa....

Unknown said...

wah nampak simple and sedap ... recipe ada?? pleaseeeeeeeeeeeee ^_^ ... btw i dok melambai 2 jari ke kiri, ke kanan dan ke kiri semula .... huhuhuhu

Unknown said...

kakyong memang x penah guna pak aji.. & sebolehnya nak kurangkan makanan dr tin,..

sebolehnay nak tanam sayur kat rumah, tp anak2 asyik 'tolong petik' jer.. sampai xsempat nak besor.. :p

Unknown said...

oowwwhhh!!! ok ok will go organic one day .... will definitely update my blog when i do ... thanks syida ^_^

MasZuber said...

tetiba nak makan bolognese kat suria KLCC. itu yg terbaek.

Mak Su said...

ayam organik mahal dari ayam biasa, tapi kita fikirkan long termnya :)

Elly Emmy said...

amboi cedap nyer.. go gooo organikk..

shaza said...

hmm nampak sedap la pulak.. err. ko masak spaghetti guna minyak jagung ek?? bukan minyak zeton ke??